Podatek od nieruchomości od osób prawnych

Kategoria:

Wymagane dokumenty:

1. Deklaracja na podatek od nieruchomości (DN-1) wraz z załącznikami do deklaracji  (ZDN-1 i ZDN-2). Deklarację na podatek od nieruchomości wraz z załącznikami składa się w terminie do 31 stycznia każdego roku, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia nieruchomości, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przypadku zaistnienia zmian stanu faktycznego należy skorygować deklarację na podatek od nieruchomości w terminie 14 dni od ich zaistnienia. Obowiązek składania deklaracji dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

2. Dokumenty potwierdzające powstanie obowiązku podatkowego, np. akt notarialny, umowa kupna-sprzedaży, umowa dzierżawy nieruchomości będącej własnością jednostki samorządu terytorialnego itp.

3. Dokumenty potwierdzające zmianę podstawy opodatkowania w przypadku zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opodatkowania.

4. Pisemne uzasadnienie przyczyny zmiany, w przypadku zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opodatkowania.

5. Pełnomocnictwo, w przypadku działania przez pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Miasta i Gminy we Wleniu
Plac Bohaterów Nysy 7
59-610 Wleń
Referat Planowania i Finansów pok. nr 14
tel. 757136079
e-mail: podatki@wlen.pl
w godzinach: poniedziałek 8.00-17.00
wtorek-czwartek 7.30-15.30
piątek 7.30-14.30

Opłaty:

Złożenie deklaracji jest wolne od opłat. Złożenia pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł.

Termin i sposób załatwienia:

Wysokość podatku od nieruchomości jest określana przez podatnika w deklaracji. Kwotę obliczonego w deklaracji podatku należy podzielić na 12 rat i wpłacać w terminie: I rata do 31 stycznia, raty II-XII do 15 każdego miesiąca.

W przypadku dokonywania wpłaty po terminie, do kwoty wpłaty należy doliczyć odsetki liczone od terminu płatności do dnia dokonania wpłaty. Odsetek nie nalicza się, jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty dodatkowej pobieranej przez "Pocztę Polską" za polecenie przesyłki listowej (odsetek nie nalicza się, gdy nie przekraczają one wartości 8,70 zł).

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

Wpłaty należy dokonywać na konto bankowe Urzędu Miasta i Gminy Wleń: BS Lwówek Śląski O/Wleń 80 8384 1019 0000 0228 2000 0001.

Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

Uwaga!

Od 1 stycznia 2025 roku - na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości - zmieniają się definicje obiektów budowlanych.

Dotąd, przepisy podatkowe, odsyłały do definicji w prawie budowlanym. Od 2025 roku na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynek i budowla zostały opisane w załączniku nr 4 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Wyjątkowo, ze względu na wagę zmian w przepisach, masz prawo złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na rok 2025 do 31 marca 2025 roku.                                    

Aby z tego prawa skorzystać musisz, do 31 stycznia 2025 roku, złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zawiadomienie o korzystaniu z dłuższego terminu na złożenie deklaracji. Jednocześnie musisz obliczyć i wpłacić raty podatku w styczniu, lutym i marcu 2025 roku na podstawie wysokości podatku za rok 2024. Od kwietnia będziesz płacić podatki zgodnie z deklaracją DN-1. Jeżeli wpłaty za styczeń – marzec okażą się za niskie, będziesz musiał wyrównać różnice, zgodnie z wysokością podatku na rok 2025, w terminie złożenia deklaracji na ten rok, czyli do 31 marca 2025 roku.

 

Podstawa prawna:

• Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zmianami),
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zmianami),
• UCHWAŁA NR 49/XII/24 RADY MIASTA I GMINY WLEŃ z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
• Ustawa z dnia 19 listopada 2024 roku o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej ( t.j Dz. U z 2024 r. poz. 1757)
 

DRUK PODATKOWY obowiązujący od dnia 1 lipca 2019 roku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów: 

- z dnia 30 maja 2019 roku w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1104); 

Tryb odwoławczy:

Od decyzji określającej wysokość podatku na dany rok służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze, które należy wnieść w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu wydającego decyzję, czyli Burmistrza Miasta i Gminy Wleń.